Je bekijkt nu Kleurensensaties

Kleurensensaties

Van vijftig tinten grijs naar een kleurensensaties op de buis. Een korte geschiedenis van de tv, die in de jaren vijftig en zestig de Nederlandse huiskamers veroverde.

Koning Voetbal

Tijdens grote voetbalevenementen worden we verleid om een betere, mooiere maar vooral grotere tv‘s aan te schaffen. De aanbiedingen vliegen je om de oren. De tv is een verbruiksproduct geworden dat goed verkoopt tijdens de grote evenementen van koning voetbal.

De tv verovert de huiskamer

Hoe anders was het in de jaren vijftig en zestig, toen de tv zich langzaam een plaats veroverden in de huiskamers. Op 2 oktober 1951 vond in Nederland de eerst tv-uitzending plaats. In dat jaar waren er 150 toestellen in ons land, maar het aantal steeg snel. In 1960 waren dat er inmiddels een half miljoen.

De grijze beeldbuis met z’n warm houten ombouw maakte de tv tot een pronkstuk in de huiskamers van een steeds welvarender Nederland. De dressoir ging eruit en maakte plaats voor het tv-meubel en de zitbank. In korte tijd kreeg de tv een vaste plaats in het Nederlandse gezin. In 1965 stond er al in 68% van de huiskamers een tv. In 1970 was dat percentage opgelopen tot 82%.

De eerste tv

Onze eerste tv kregen we begin zestiger jaren. Het apparaat was uitgezocht bij “Radio Home” op de Hamstraat in Roermond. Het toestel werd thuisbezorgd en er kwam een antenne op het dak. Nadat hij werd aangezet, moest de beeldbuis eerst opwarmen. Draaiend aan knoppen werd Nederland 1, de WDR en de ZDF de huiskamer binnengehaald.

Dak-antennes

Op steeds meer daken verschenen de “antenneharken”. Het satirische VARA-programma “Zo is het toevallig ook nog eens een keer” maakte hierover in 1964 een uitzending. Daarin werd de tv “de nieuwe religie” genoemd. Het programma leidde destijds tot grote beroering en er werden zelfs kamervragen gesteld.

Het aanbod

Het aanbod aan zenders en programma’s was in die beginjaren beperkt, waardoor iedereen naar dezelfde programma’s keek. Rawhide, Bonanza, Dr. Kildare en Peyton Place, maar ook Willem Duys, “Swiebertje” en “Stiefbeen en zoon” kregen zo een plek in het collectieve geheugen van de Nederlander.

De tv was niet meer uit de woonkamers en ons leven weg te denken. Het werden steeds grotere en luxere apparaten met vele tinten grijs.

De kleurensensaties

Philips zorgde in Nederland voor de volgende grote stap voor de tv-mensheid. Op 21 september 1967 introduceerde het bedrijf de kleuren-tv.

In Heel kwam een toestel te staan in de etalage van Jo (vanne Sjmeed) Scheepers. Hij had een elektrozaak op de hoek Wilhelminaplein – Heerbaan. Rijendik vergaapten de nieuwsgierigen zich aan de felle kleuren die van het beeld afspatten. Het kleurenwonder van Philips was een complete sensatie.

Kleurensensaties voetbal oranje

Collectieve herinneringen

Steeds meer zenders en een veelheid aan programma’s zorgen tegenwoordig voor kijkervaringen die we slechts in kleine groepen delen. Maar soms is alles even anders en vinden we elkaar in een gezamenlijke kleurbeleving. Misschien kunnen we binnenkort mooie Oranjeherinneringen toevoegen aan ons collectieve tv-geheugen.

error: Content is beschermd.